Antiklimax, antiutflykt

I söndags föreslog en av Henriks arbetskollegor att vi skulle fara med hennes familj till en känd pulkabacke i stan, ett populärt utflyktsmål på vackra vårvinterdagar. Jag blev alldeles till mig, självklart ska tjejbarnet få växa upp med härliga utflykter med familjen, korvgrillning, pulka, sol och snö och sånt där mysigt. Fast jag själv var tvungen att åka och jobba.

Det hela inleds med att jag försöker entusiasmera, tjoho lilla tjejbarn, nu ska du få åka på utflykt med pappa! Tjejbarnet kontrar med att skrika Nej jag vill inte på utflykt jag vill vara hemma. Well, ut ska de ändå. Tjejbarnet vill inte klä på sig. Har plötsligt inga problem alls med att roa sig själv inomhus vilket annars kan vara lite problematiskt efter en sjukvecka instängd hemma. Nu går det hur bra som helst att leka, och hon kommer på tusen viktiga saker att göra. Förutom att klä på sig och gå ut i vacker vinterdag.

När kläderna väl är på så är Henke stressad och på dålig humör, som alltid då han måste ha långkalsonger, försöka klä på barn och vara ute. Tjejbarnet vinkar hejdå och så far de.

Väl framme i backen konstaterar tjejbarnet att det är läskigt och att hon vill hem. Notera då att de inte ens hunnit upp i backen och gjort nån ansats att åka nå pulka, utan bara anlänt vid backen... Tjejbarnet övertalas till två miniatyråk på snowracer. Sen säger hon att hon vill åka hem. Att många andra barn i hennes ålder tjoar och njuter bryr hon sig inte om. Hon mutas med korv och dricka att stanna en stund. Leker en kort stund i snön. Sen vill hon hem.

Då gör Henrik något beundransvärt. Han tar tjejbarnet på armen och börjar gå uppför backen. En ganska lång backe. Högst upp i backen skall det finnas en fikastuga med våfflor och varm choklad och sånt. Det borde göra tjejbarnet glad tänker hennes svettige far. Svär och pustar och stånkar uppför backen. För att konstatera att väl uppe på toppen, så måste man tydligen pulsa genom meterhög snö en lång bit för att komma fram till torpet. Eller åka skoter, och nån sån har ju inte varken tjejbarn eller far. Henrik pulsar några meter ut i snön, svär och sliter. Tjejbarnet blir rädd. Vill åka hem mer än någonsin.

De går nerför backen igen. Stuvar in sig i bilen och far hem. Sitter så (efter tupplur) resten av kvällen i TV-soffan och njuter av vad de båda egentligen ville göra; titta på film och äta godis...

Ny sovplats

Efter en något kortare arbetsdag så kom jag hem efter lunch för att avlösa maken i vabbandet. Tjejbarnet är alltså hemma från dagis igen, denna gång med feber och dunderförkylning. Vi får anse oss lyckligt lottade trots allt då detta är första ordentliga sjukligheten på hela vintern!

Hursomhelst så möttes jag i hallen av ett piggt men snorigt tjejbarn med febriga ögon, som lite bekymrat berättade för mig att hon var sjuk, samt att hon hade fått filmer i paket med tommyhästarna (My little pony) som hon och pappa tittade på, och så drog hon i mig och ville visa att det hon sa faktiskt stämde. Jag följde med och tittade, jodå, det var ponnyhästar på tv. Vilket jag ju kunnat lista ut långt tidigare eftersom jag faktiskt köpt filmerna själv, men det vet ju inte tjejbarnet...

Efter lite film, kojbygge (med obligatorisk gömmasigikojanförtigrarochlejon-lek som jag måste vara med på) och sen mat (yttepytte mat och mera kaka) så försvann tjejbarnet ut i vardagsrummet och verkade vara nöjd. Själv var jag nöjd och hann läsa klart tidningen. Sen tyckte jag att det var lite väl tyst, men hon tittar väl på filmen? Men, inget barn i soffan. Däremot, inne i kojan, ordentligt nedbäddad, med sällskap, låg tjejbarnet och sov djupt. Sötis.

Tarmparasiter, festligt!

Tjejbarnets besatthet vid rump-besvär har inte bättrats på ett smack av den senaste veckans händelseutveckling. Det har ju kommit och gått lite, det där med ontet, och ibland så tror man på henne, och ibland är det ett knep att få som hon vill. Ibland vet hon nog inte själv om hon har ont på riktigt eller om det är ett sätt att få sin vilja igenom...

Hursomhelst så blev det ont i snippan/rumpan då vi kom tillbaka efter semestern och det blev aktuellt att sova i sin egen säng igen och inte bredvid mor. Så gick det över efter några kvällars raseri. För att sedan bli till magsjuka och kräks och bajs i två nätter. För att sedan övergå till det värsta hittills enligt min mening: springmask. Typ den vidrigaste åkomman en liten tjej kan dra på sig. Och fan vad det kliar. Och som hon besväras och skriker. Till tre på natten.

Barnafadern sover för det mesta gott. Han gör sin del, no hard feelings, men fan ibland önskar jag att jag kunde stänga av så. Efter 3 timmar av maskrengöring och skrik och panik. Jisses.

Nu har hon just somnat. Och vi håller tummarna för att medicinen hunnit verka. Och att hon inte är uppe om tio minuter igen...

Och möjligen så heter det inte "svänger si...

Och möjligen så heter det inte "svänger sig" utan kanske "slänger sig"? Språkpolis, någon?

Förresten så är "glödande lava" ett begrep...

Förresten så är "glödande lava" ett begrepp som tvååringar normalt inte svänger sig med tror jag (vill bara skryta lite).

"Oj, det kommer glödande lava och brinnand...

img_4593 (MMS)

"Oj, det kommer glödande lava och brinnande stenar! Dom måste hoppa upp på min rygg, vi måste springa jättefort! Skynda!" Tjejbarnet tittar på spännande film med stor inlevelse, hoppar upp och ned i soffan, springer fram och tillbaka, och vill helst att jag ska vara dinosaurie som hon kan rida på. Jag tackade nej, vänligt men bestämt...

Mormor och morfar med Tjejbarnet i Österrike

10 dagar fyllda med Tjejbarnet hos moster Annie och onkel Mattie i Österrike. Det var ständigt lek, mat, lek, sova, lek, titta på djuren, lek och massor av skratt. Att vara i närheten av detta lilla goda barn är som tidigare sagts ”en ynnest”. Dagarna gick så fort och alltid med ett leende eller skratt av alla i hennes närhet. Och självklart ”gick hon igång” när alla runt omkring henne gav henne all uppmärksamhet. Vi var mormor, morfar, moster, morbror, mamma och ”onkel” Mattie. Alla fick vi favoritsången ”ja må du leva” med hurra och allt (1000 gånger). Hon jagade runt i hotellet mellan kök, bar, matsal, trappor m.m. Kände sig som hemma överallt. Aldrig stilla. Att mormor och morfar bodde i husbilen var fullt naturligt, där sov hon middag väldigt bra. Solen sken på henne varje dag så snön var det inga problem med (bara kul) och värmen var som en vårdag i Sverige. Resvan blev hon och kan dessutom nu föra sig fint på afterski och restauranger! Dessutom kan hon nu lite engelska!!! Bra att kunna för att prata med Mattie. Armar och ben och skratt är också ett bra sätt att kommunicera med när orden inte räcker till. Några bilder från resan kommer här.

Bussresa på flygplatsen

Bussfärd på flygplatsen i Saltsburg

Hos mormor o morfar i husbilen

Lek i solen i trädgården med morfar

Tårtbakning och vispgräddevispning

Livet är toppen!

Bra lekplats och koja i husbilen

Nyvaken

Visst är Tjebarnet coolt!

Konstigt, snögubben är varm!

Mamma morbror o moster vill ochså leka

Morfar o Tjejbarnet på en mycket rolig häst

Hemma hos mormor efter 7 timmars resa.

Dags att säga hej för den här gången. Det dröjer inte länge förrän vi ses igen!!!!

Det är så hjärtat brister...

Då tjejbarnet kommer upp ur sängen för femtioelfte gången vid nattning så tryter mitt tålamod. Jag är ändå ganska så tålmodig vid nattningen, leder tjejbarnet tillbaka till sängen och upprepar proseduren tusen gånger. Men ibland blir jag lite trött, som nu, då jag försöker förklara för tjejbarnet att det är natt, och alla barn ska sova, och mamma ska sova, och mamma vill inte bli arg utan mamma vill att vi ska somna som vänner, och att det inte är roligt att vara arg. Tjejbarnet går och lägger sig igen.

För att så återigen stå i dörröppningen strax därefter, med huvudet på sned, och så säger hon:
Jag trodde du var jättesnäll mamma.
Och så ser hon sådär besviken ut. Det gör fan ont i hjärtat då!

Middagsprotester

Tjejbarnet var itne alls sugen på middag idag. Ville bara dricka hinkvis med mjölk och inte alls äta korvstroganoff med makaroner som annars är så populärt. Mormor hotade med ingen efterrätt, själv var jag mest inne på att låta hennes mat stå framme tills hon ätit upp den och ignorera vad hon pysslade med annars. Det trugades och mutades.

Det hela slutade med att tjejbarnet traskade ifrån bordet och ställde sig bakom köksön, mässande:

Inga vänner har jag, inga vänner har jag, inga vänner har jag!

En tålmodig resenär

Tjejbarnet har nu flängt till Österreich und tillbaka. Inklusive tripp till och från Stockholm à åtta timmar x2, det blir ju liksom lite längre om man inte bor där... Och sammanlagt under resans gång tror jag hon har gnällt i tre minuter. De första två redan innan bussen lämnat Sollefteå station, då hon ville gå omkring i bussen och sitta på alla platser. Jag var tydlig med att om man åker buss måste man sitta på sin plats, viktigt viktigt. Och efter två minuters skrik och gnäll accepterade hon detta faktum, och det där med att sitta på sin plats är inte längre ett problem, vare sig det gällde tåg, buss, bil eller flyg. Smart tjej. Och så här i efterhand är jag nöjd med mig själv att jag tog den striden då, trots alla busstrafikanternas irriterande blickar. Hädanefter var tjejbarnet en ypperlig världsresenär.

Helt otroligt att en tvååring kan vara så nöjd. Acceptera nya färdsätt, nya sovplatser, att människor hon tycker om kommer och går, att morfar plötsligt bor i en husbil på andra sidan världen, nya språk, sol och snö, afterski, inget är för udda för tjejbarnet. Hon finner sig i allt med ett nyfiket leende och pekande och utforskande.

Tjejbarnet på skidor för första gången. In...

img_4559 (MMS)

Tjejbarnet på skidor för första gången. Ingen success... Efter en nanosekund fick hon panik och gråtattack, spändes loss och surade en stund. Det gick bättre med bara stavar. Dagen efter kom skidorna på frivilligt, men inomhus... Framsteg görs absolut!

Dom pratar ett annat sprak!

Tjejbarnet huserar som ni nog listat ut pa sydligare breddgrader for now. Saalbach-Hinterglemm narmare bestamt. Och haromkring sa talar inte alla svenska. Tjejbarnet var litelite skeptisk till onkel Matty, men hon var skeptisk till Annie ocksa forsta sekunderna... Men hon kunde latt mutas med paket och roliga leksaker och sen var alla bastisar!

Tjejbarnet fick forklarat for sig att Matty inte forstar vad hon sager och att han pratar pa ett annat sprak med andra ord som man inte forstar, men att han ar snall och att man kan leka med honom anda. Och tjejbarnet kopte det. Hon jagar runt och leker med alla. Tjejbarnet och Matty delar tillochmed favoritord pa svenska, namligen det mycket anvandbara "bajs"...

Tjejbarnet på bussresa söderut!