Självaste dopet

Nu är alltså tjejbarnet döpt. En vecka har det gått sedan hon hakade på kristendomen till pappas fröjd och glädje. Själv var jag mest glad för att det var en trevlig tillställning med fina familjerna och goda vänner.


Festfina busbarnet

Vad gäller själva dopet så har jag ju som många av er känner till varit en stor skeptiker - jag tror ju inte på det hela liksom, och tycker att tjejbarnet borde få välja själv. Det tycker jag fortfarande. Därför är jag glad att biten där man som förälder måste säga "Ja", dvs på frågan om man vill att barnet ska vara del av församlingen och fostras i kristen tro (ungefär så tror jag), kunde tas bort utan att man för den delens skull trampade på själva ritualen (som ju är viktig för tjejbarnets far). Jag behövde således inte stå längst fram inför gud och församlingen och hyckla med ett ofrivilligt "Ja".


Tjejbarnet och gudmor

Vad gäller själva dagen i stort så var jag inte ett dugg skeptisk utan istället förtjust. Pappa präst höll i ceremonin som var liten med 20 gäster kring dopfunten, vacker sång och musik och allmänt avslappnad men högtidligt stämning. En succé. Därefter silllunch i det gröna, samt kaffe, samkväm, bad, och därefter grillning och brännboll.


Skönsång vid lunchbordet

Vad tjejbarnet tyckte om att bli döpt vette sjutton, men jag kan med säkerhet säga att hon hade en fantastisk helg. Efter en kort stund hade hon (och kusin Jack) stenkoll på vilka som var "lektanter" och värda att klättra och klänga på. Tjejbarnet klättrade och klängde, badade, och roade sig kungligt.


Simmar litegranna

Läggdags dag två avslutades med tjejbarnets tiggande om att få vara uppe, lite Alfons Åberg-varning. Jag sitter på trappen och tjejbarnet ligger i sängen, borde sova.
Konversation vid läggdags:
Mamma? Maaamma?
-Lägg dig ner Juno, du ska sova nu.
Annie?
-Nej, Annie sover.
Mormor? Mooormor?
-Nej, mormor sover också.
Cissi?
-Cissi är hemma hos sig, sov nu Juno.
Leena? Bulle?
-Du ska inte äta bulle nu, du ska sova.
Pappa? Paaaappa!
-Pappa sover också, godnatt Juno.
Mamma? Mammamamma? Tooove?
Då kan jag inte hålla mig längre, jag garvar ihjäl mig.

Hon somnade tillslut och lämnade kvällen öppen för oss andra att dricka en och annan öl, och spela TP. Utmattad och med bilder av en av sina roligaste helger nånsin på näthinnan.

Kommentarer
Postat av: Moster Anette i Karby

Låter som en fantastisk helg

2010-07-03 @ 08:21:09
Postat av: Mormor

Äntligen, har väntat en hel vecka på att läsa om hur det var, men o andra sidan var jag ju med så jag vet ju hur det var! Allt var "super" och badet i sjön var nästan bäst! Simma, simma simma var det enda som gällde för tjejbarnet och jag som älskar att bada fick den stora äran att se till att det första doppet blev bra! Sen var det en kamp för att få upp tjejbarnet ur vattnet, blå och darrande så var det ändå bara simma simma! Hon är så lik mamma, moster o morbror!

2010-07-03 @ 15:52:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0